Valuation ratios ili omjeri vrednovanja
Valuation ratios ili omjeri vrednovanja su financijski pokazatelji koji investitorima pomažu procijeniti relativnu vrijednost poduzeća u odnosu na njegovu zaradu, imovinu ili druge financijske metrike. Koriste se za analizu je li određena dionica precijenjena, podcijenjena ili fer vrednovana.
1. P/E (Price-to-Earnings) – Omjer cijene i zarade po dionici
Pokazuje koliko investitori plaćaju za svaki dolar ili euro zarade poduzeća.
P/E = Cijena dionice / Zarada po dionici (EPS)
Visok P/E može značiti da je dionica skupa.
2. P/B (Price-to-Book) – Omjer cijene i knjigovodstvene vrijednosti
Uspoređuje tržišnu cijenu dionice s njenom knjigovodstvenom vrijednošću.
P/B = Cijena dionice / Knjigovodstvena vrijednost po dionici
Ako je P/B ispod 1, to može značiti da je poduzeće podcijenjeno, ali može i ukazivati na probleme u poslovanju.
3. P/S (Price-to-Sales) – Omjer cijene i prihoda po dionici
Koristi se za vrednovanje poduzeća koja još nemaju profit (npr. startupi).
P/S = Cijena dionice / Prihod po dionici
Niži P/S obično znači atraktivniju investiciju.
Kako koristiti omjere vrednovanja?
- Usporedba unutar iste industrije – Ovi pokazatelji imaju smisla kada se uspoređuju s konkurencijom.
- Kombinacija više pokazatelja – Nema savršenog pokazatelja, najbolje ih je koristiti zajedno.
- Makroekonomski faktori – Tržišni uvjeti mogu utjecati na vrijednosti ovih pokazatelja.
Comments
Post a Comment