Valuation ratios ili omjeri vrednovanja

Valuation ratios ili omjeri vrednovanja su financijski pokazatelji koji investitorima pomažu procijeniti relativnu vrijednost poduzeća u odnosu na njegovu zaradu, imovinu ili druge financijske metrike. Koriste se za analizu je li određena dionica precijenjena, podcijenjena ili fer vrednovana.

1. P/E (Price-to-Earnings) – Omjer cijene i zarade po dionici

Pokazuje koliko investitori plaćaju za svaki dolar ili euro zarade poduzeća.

P/E = Cijena dionice / Zarada po dionici (EPS)

Visok P/E može značiti da je dionica skupa.

2. P/B (Price-to-Book) – Omjer cijene i knjigovodstvene vrijednosti

Uspoređuje tržišnu cijenu dionice s njenom knjigovodstvenom vrijednošću.

P/B = Cijena dionice / Knjigovodstvena vrijednost po dionici

Ako je P/B ispod 1, to može značiti da je poduzeće podcijenjeno, ali može i ukazivati na probleme u poslovanju.

3. P/S (Price-to-Sales) – Omjer cijene i prihoda po dionici

Koristi se za vrednovanje poduzeća koja još nemaju profit (npr. startupi).

P/S = Cijena dionice / Prihod po dionici

Niži P/S obično znači atraktivniju investiciju.

Kako koristiti omjere vrednovanja?

  • Usporedba unutar iste industrije – Ovi pokazatelji imaju smisla kada se uspoređuju s konkurencijom.
  • Kombinacija više pokazatelja – Nema savršenog pokazatelja, najbolje ih je koristiti zajedno.
  • Makroekonomski faktori – Tržišni uvjeti mogu utjecati na vrijednosti ovih pokazatelja.

Comments

Popular posts from this blog

Koeficijent zaduženosti - debt to asset ratio

Kalkulator uštede pri refinanciranju kredita

Revolut konverzija EUR u CHF primjer